Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Mindig aktív

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A szabadulószobák története

Az escape játékok páratlanul szórakoztató és kalandos világa meglehetősen röpke múltra tekint vissza. Nem is gondolnánk, hogy a ma már oly népszerű, gyakorlatilag egy alapötletre épülő, ám annál változatosabb formákat öltő szórakozási forma csak a kétezres évek elején kezdett megjelenni, hogy aztán pillanatok alatt letarolja az egész világot.

A kijutós játékok őse

A tagadhatatlanul a videójátékok virtuális teréből kiszabaduló és manifesztálódó szabadulószobák őse a True Dungeon, amely az amerikai Indianapolisban nyitotta meg kapuit 2003 júliusában. Ami azt illeti, azóta sem történt különösen jelentősebb koncepcióbeli váltás a műfajban, és a mostani szobák is ugyanazokra a sémákra épülnek, mint a zsáner első példánya: a csapattagok egymással együttműködve oldanak meg különböző feladatokat, hogy a rendelkezésükre álló időn belül kijussanak a helyszínről. A csapatmunka–problémamegoldás–taktika hármasán alapuló ötlet állandó, és inkább a tematikákban, a díszletekben és az egyre profibb technikai eszközök alkalmazásában figyelhetők meg változások.

Amikor egy üzlet beindul

Nem sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy sokan felismerjék a szabadulószobákban rejlő lehetőségeket, és gombamód szaporodni kezdtek az ilyen jellegű vállalkozások. 2007-től kezdve előbb Japánban, majd Ausztráliában, Szingapúrban, az USA más államaiban is megjelentek a hasonló típusú vállalkozások, és sorra nyitották meg szobáikat. A magyarországi ParaParkot 2011-ben alapították, és ez volt a világ első szabadulószoba-franchise-a. Egy időben húsz helyszínen üzemeltetett szobákat Európa szerte, sőt még Ausztráliában is.

A magyar modell kidolgozását az alapító Gyurkovics Attila a flow-élményre építette, míg a japán szobák a logikára – például számsorokra, színkódokra – támaszkodtak. A következő franchise egy svájci fizikaprofesszor ötletéből nőtte ki magát, aki eredetileg a diákjainak rakott össze egy tudományon alapuló szabadulószobát. Egy szó mint száz, a szabadulószobák világa egyre színesebb és változatosabb lett, egyre több emberhez jutottak el, és 2019-ben már körülbelül ötvenezerre rúgott a számuk világszerte.

Napjainkban már tényleg minden témára akad egy kijutós játék, és szerves részét képezik a munka világának is, hiszen tökéletes helyszínt biztosítanak a vicces csapatépítő játékoknak is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük