Az escape játékok páratlanul szórakoztató és kalandos világa meglehetősen röpke múltra tekint vissza. Nem is gondolnánk, hogy a ma már oly népszerű, gyakorlatilag egy alapötletre épülő, ám annál változatosabb formákat öltő szórakozási forma csak a kétezres évek elején kezdett megjelenni, hogy aztán pillanatok alatt letarolja az egész világot.
A kijutós játékok őse
A tagadhatatlanul a videójátékok virtuális teréből kiszabaduló és manifesztálódó szabadulószobák őse a True Dungeon, amely az amerikai Indianapolisban nyitotta meg kapuit 2003 júliusában. Ami azt illeti, azóta sem történt különösen jelentősebb koncepcióbeli váltás a műfajban, és a mostani szobák is ugyanazokra a sémákra épülnek, mint a zsáner első példánya: a csapattagok egymással együttműködve oldanak meg különböző feladatokat, hogy a rendelkezésükre álló időn belül kijussanak a helyszínről. A csapatmunka–problémamegoldás–taktika hármasán alapuló ötlet állandó, és inkább a tematikákban, a díszletekben és az egyre profibb technikai eszközök alkalmazásában figyelhetők meg változások.
Amikor egy üzlet beindul
Nem sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy sokan felismerjék a szabadulószobákban rejlő lehetőségeket, és gombamód szaporodni kezdtek az ilyen jellegű vállalkozások. 2007-től kezdve előbb Japánban, majd Ausztráliában, Szingapúrban, az USA más államaiban is megjelentek a hasonló típusú vállalkozások, és sorra nyitották meg szobáikat. A magyarországi ParaParkot 2011-ben alapították, és ez volt a világ első szabadulószoba-franchise-a. Egy időben húsz helyszínen üzemeltetett szobákat Európa szerte, sőt még Ausztráliában is.
A magyar modell kidolgozását az alapító Gyurkovics Attila a flow-élményre építette, míg a japán szobák a logikára – például számsorokra, színkódokra – támaszkodtak. A következő franchise egy svájci fizikaprofesszor ötletéből nőtte ki magát, aki eredetileg a diákjainak rakott össze egy tudományon alapuló szabadulószobát. Egy szó mint száz, a szabadulószobák világa egyre színesebb és változatosabb lett, egyre több emberhez jutottak el, és 2019-ben már körülbelül ötvenezerre rúgott a számuk világszerte.
Napjainkban már tényleg minden témára akad egy kijutós játék, és szerves részét képezik a munka világának is, hiszen tökéletes helyszínt biztosítanak a vicces csapatépítő játékoknak is.